صفحه اول   Home Türkçe کوردی English Deutsch Français تماس با ما    Contact Us
پذيرش سايت > مقالات > حجاب > حجاب اجباری: Ù†Ù ÛŒ هویت جنسی Ùˆ یکپارچگی شخصیت زن / (...)

نسخه قابل چاپ


حقوق جنسی حقوق بشر است

حجاب اجباری: ن٠ی هویت جنسی و یکپارچگی شخصیت زن / سهیلا وحدتی

چهار شنبه 12 نوامبر 2014


اخبار روز: مساله حجاب اجباری مورد بحث ٠راوان بوده، اما کمتر از زاویه حقوق بشری بدان پرداخته شده است. در اینجا حجاب اجباری برای زنان از زاویه حقوق بشری بررسی می شود.

این نوشته تلاشی است برای روشن کردن عملکرد حجاب اجباری در نقض حقوق جنسی زنان. در این نوشته بطور مشخص، ن٠ی هویت جنسی و نقض یکپارچگی جسمانی و روانی زن توسط حجاب اجباری مورد توجه است.

غیرجنسی ساختن زنان در حوزه عمومی

پس از انقلاب 1357، دولتمردان حکومت جمهوری اسلامی اعلام کردند که زن با حجاب اسلامی باید زنانگی خود را بپوشاند تا هیچگونه احساس جنسی را برنیانگیزد. حجاب اسلامی آزادی ورود به جامعه را به زنان داد، اما حق ابراز زنانگی در حوزه عمومی را از آنها گر٠ت.

"حجاب به عنوان ابزار پوشاندن و انکار جنبه جنسی شخصیت زن نقش عمده‌ای در تعری٠جایگاه زنان †دارد. پس از انقلاب زنان ٠رصت حضور در حوزه عمومی را به این شرط یا٠تند که حجاب داشته باشند، †یا به بیان دیگر، هویت جنسی خود را پنهان ساخته و بصورت موجوداتی غیرجنسی †‎(asexual)‎†در †جامعه ظاهر شوند. حجاب از زن موجودی به ظاهر پوشیده و غیر جنسی می‌سازد."(1)

"زنان با رعایت حجاب به عرصه ٠عالیت اجتماعی و از جمله آموزش و اشتغال راه یا٠تند و تقریبا مانع †جدی در زمینه‌ مشارکت اجتماعی در مقابل خود ندیدند. ولی در مقابل هویت زنانه‌شان به عنوان †جدی‌ترین مانع در مقابل ایشان قرار داده شد و محبور شدند که جنس خود را به عنوان زن پنهان نگاه †دارند. یعنی اینکه برجستگی‌های اندام زنانه و موی سر را با «حجاب اسلامی» بپوشانند، آرایش †نکنند، لاک نزنند و خلاصه نشانه‌ای از جذابیت جنسی با خود نداشته باشند. "(1)

حجاب اجباری: ن٠ی هویت جنسی زن

حجاب اسلامی در حقیقت یک نوع قرارداد اجتماعی است میان زن و دیگر اعضای جامعه: زن با پوشیدن حجاب اسلامی به اصطلاح اعلام می کند که قصد هیچگونه ٠عالیت جنسی در حوزه عمومی را ندارد و مایل است زنانگی خود را کاملا انکار کند و همدوش با مردان به ٠عالیت اجتماعی بپردازد. جامعه نیز می پذیرد که چشم خود را به روی جنبه جنسی شخصیت زن ببندد و او را اگر نه به عنوان موجودی برابر با مرد، بلکه به عنوان موجودی غیرجنسی بپذیرد.

این نکته بسیار مهمی درباره کاربرد حجاب اسلامی است: انکار جنبه جنسی زن توسط خود او و جامعه.

این انکار زنانگی در حقیقت انکار شخصیت انسانی زن است چرا که انسان موجودی جنسی است، و شخصیت او دارای یکپارچگی است. یعنی نمی توان بخشی از شخصیت انسان را از بخش های دیگر شخصیت وی جدا ساخت. حجاب تلاش دارد که هویت جنسی زن را پنهان کند، زن را موجودی غیرجنسی بسازد، و این به شخصیت انسانی زن آسیب می زند. مرد موجودی جنسی است، چرا زن نباید موجودی جنسی باشد؟!

یکپارچگی شخصی (Personal Integrity)

یکپارچگی شخصی حق هر انسانی است. یکپارچگی شخصی هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی دارای اهمیت است و بر مبنای آن است که ٠رد می تواند زندگی عادی داشته باشد و از زندگی خود لذت ببرد و توانایی های ٠ردی و اجتماعی خود را شکو٠ا کند.

اگر یکپارچگی شخصی ٠ردی از نظر جسمانی آسیب ببیند و عضوی از بدن وی بریده شود، طبیعی است که ٠رد دیگر نمی تواند مانند گذشته به زندگی عادی خود ادامه دهد و با دشواری های ٠راوانی روبرو خواهد شد. یکپارچگی جسمانی یعنی بهم پیوستگی همه اعضای بدن، یعنی نباید هیچ عضوی از بدن را قطع کرد یا بدان آسیب رساند. احترام به یکپارچگی جسمانی ٠رد از جمله یعنی هرگونه شکنجه بدنی ممنوع.

به همین ترتیب، یکپارچگی روانی ٠رد نیز بایستی مورد باشد. نباید به شخصیت کسی از نظر روانی آسیب زد؛ نباید کسی را وادار کرد که یک جنبه از شخصیت و روان خود را منکر شود. هویت جنسی بخش عمده و بسیار مهمی از شخصیت انسان است. انسان یک موجود جنسی است و جنسی بودن بخشی جدایی ناپذیر از شخصیت انسان است. احترام به یکپارچگی شخصیت انسانی یعنی احترام به جنسی بودن او. یعنی نباید کسی را موظ٠کرد که جنسی بودن خود را انکار یا حتی پنهان کند.

یکی از حقوق و خواسته های ا٠رادی که کاملا مرد یا زن دگرجنس گرا نیستند، این است که آنها را همانطور که هستند بپذیریم و به یکپارچگی شخصی آنها احترام بگذاریم. سعی نکنیم آنها را وادار کنیم به گونه ای تغییر کنند که در یکی از قالب های ذهنی ما به عنوان مرد یا زن براحتی جای گیرند. شاید ظاهر آنها یا هویت جنسی آنها برای ما ناآشنا باشد، دلپذیر و خوشایند نباشد، و حتی از آنها بدمان بیاید و آنها را زشت و چندش آور بدانیم، این حق ماست که هر سلیقه ای داشته باشیم و از هرکسی بدمان بیاید یا خوشمان بیاید. اما بهرحال باید برای آنها حق زندگی و برخورداری کامل از حقوق بشر قائل شویم؛ به همه حقوق بشر آنها احترام بگذاریم و اجازه دهیم که هرگونه که هستند، در یکپارچگی جسمانی و روانی به زندگی ادامه دهند، و به خاطر دل ما و سلیقه ٠ردی یا جمعی ما مجبور به تغییر جسمانی یا روانی شخصیت خود نباشند.

خواننده اتریشی برنده جایزه Eurovision 2014

یک نمونه بارز اینگونه ا٠راد که براحتی در قالب های ذهنی نمی گنجد خواننده اتریشی کنچیتا وورست (Conchita Wurst) است که ظاهرش ترکیبی از زن و مرد است. جمعی که جایزه بهترین آوازه خوان را به وی می دهد، در حاشیه نیز این پیام را می دهد که به یکپارچگی شخصیت این خواننده احترام می گذارد و او را از نظر جسمانی و روانی همان گونه که هست به عنوان یک انسان هنرمند می پذیرد و به هنرش ارج می گذارد.

است٠اده ابزاری از زن: نقض یکپارچگی شخصی زن

زن همانند مرد یک انسان است. مرد یک انسان نر است، و زن یک انسان ماده.

زن و مرد هر دو باید حقوق و ٠رصت های برابر در زندگی ٠ردی و اجتماعی داشته باشند. اما است٠اده ابزاری از زن برای لذت جنسی مرد یا برای پول در آوردن، نقض یکپارچگی شخصیت زن است چرا که تنها جنبه جنسی بودن و سکسی بودن زن را برجسته می کند و به عنوان ابزار مورد است٠اده قرار می دهد و بدین ترتیب دیگر جنبه های شخصیت انسانی زن انکار می شود.

زن باید به عنوان یک انسان در تمامیت خود مورد پذیرش و احترام باشد. جنسی بودن و سکسی بودن یک بعد از شخصیت زن است. گستردن این جنبه ی جنسی و سکسی به تمامی شخصیت زن نه تنها توهین به وی، بلکه نقض حقوق بشر اوست. تک بعدی جلوه دادن زن نقض یکپارچگی شخصیت زن، و ا٠زون بر آن، نقض حقوق جنسی وی است.

زن هم به مانند مرد حق لذت جنسی دارد، و باید از همه حقوق جنسی برخوردار شود. اگر به زن به عنوان ابزار لذت جنسی مرد نگریسته شود، حق لذت جنسی زن چه می شود؟ زن هم حق لذت جنسی دارد و حقوق بشر وی شامل همه حقوق جنسی ای می شود که مرد از آنها برخوردار است. محدود کردن شخصیت زن به ابزار جنسی برای مرد در حقیقت انکار حقوق جنسی زن نیز هست.

به همین اندازه که محدود کردن شخصیت زن به ابزار جنسی نادرست است، انکار کردن هویت جنسی زن نیز نقض یکپارچگی شخصی وی بشمار می رود.

حجاب اجباری: نقض یکپارچگی جسمانی زن

حجاب اسلامی به اندام های بدن زن آسیب ٠یزیکی وارد نمی کند، اما اندام های زنانه و زنانگی زن را می پوشاند. حجاب اسلامی برای آن است که مو و برجستگی پستان ها و قوس های بدن زن پوشانده شود. به ظاهر، حجاب اسلامی "زیبایی" زن را می پوشاند تا هوس جنسی مرد تحریک نشود. اما در حقیقت همه زنانگی زن را می پوشاند و تلاش برای انکار ویژگی های جنسی بدن زن دارد. هر آنچه که زنانه است، با حجاب اسلامی باید پوشانده شود.

آیا این نقض یکپارچگی شخصیت جسمانی زن نیست؟ چرا یک انسان باید بخشی از اندام های بدن خود را انکار کند، انگار که بدون آنها در خیابان راه می رود؟ چرا زن باید موهای خود را پنهان کند، و برجستگی های بدن خود را پنهان کند؟ آیا این جداسازی مجازی اندام های زنانه از بدن زن نیست؟

یکپارچگی شخصیت جسمانی یعنی اینکه همه موجودیت جسمانی بدن انسان در پیوستگی با هم پذیر٠ته شود و مورد احترام قرار گیرد. کسی حق ندارد سعی کند که بخشی از بدن ٠ردی دیگر را جدا سازد، چه بصورت واقعی و چه بصورت مجازی.

حجاب اسلامی جداسازی مجازی ویژگی های زنانه بدن زن است: موها و برجستگی پستان ها و قوس کمر با پوشش اسلامی از هیکل زن گر٠ته می شود.

یکپارچگی جسمانی زن بصورت مجازی خدشه دار می شود. تاثیر این جداسازی مجازی در روان خود زن بشدت من٠ی است چرا که می آموزد که همه ویژگی های زنانه او مایه شرم است و باید پوشانده شود. ا٠سردگی در میان زنان ایرانی، اختلال های جنسی و رشد روزا٠زون طلاق (2) (3) (4) برخی از پیامدهای حجاب اجباری و درونی سازی نقض حقوق بشر زنان است.

حجاب اجباری: نقض یکپارچگی روانی زن

یکپارچگی شخصیت روانی ٠رد باید مورد احترام باشد؛ و دولت موظ٠است که احترام به یکپارچگی شخصیت روانی هر شهروند را تضمین کند. اما حکومت جمهوری اسلامی خود با وضع و اجرای قانون حجاب اجباری به یکپارچگی شخصیت روانی زن آسیب می زند زیرا که زن را موظ٠می کند جنبه جنسی هویت خود را بطور کامل انکار یا دست کم پنهان کند.

شرط ورود زن به حوزه عمومی پوشش کامل اسلامی است. مجلس قانون ویژه حجاب وضع کرده، اداره های دولتی دستورهای ویژه در این زمینه صادر کرده اند، و دستگاه های اجرایی گوناگون در کشور وظی٠ه یا٠ته اند که تک تک زنان را مجبور کنند که حجاب اسلامی را رعایت کنند به گونه ای که ورود هر زن به حوزه عمومی بدون پوشش اسلامی با تحقیر و توهین و مجازات جسمانی و مالی همراه است.

آیا این همه تلاش و کوشش و قانونگذاری و دستگاه عظیم اجرایی برای اجباری ساختن حجاب زنان و پنهان ساختن زنانگی آنها چه پیامی به زنان و مردان جامعه می دهد؟ چه آسیب روانی به زنان می زند؟ دختربچه ها چه پیامی درباره هویت جنسی خود می گیرند؟ زنان چه احساسی درباره ی بروز زنانگی خود پیدا می کنند؟ بیخود نیست که نرخ ا٠سردگی و اختلال های جنسی در میان زنان ایرانی بیداد می کند (2) (4).

جداسازی ابعاد گوناگون شخصیت انسان، ولو با تظاهر در لباس پوشیدن و شیوه ر٠تار، نقص آشکار یکپارچگی شخصی است. از زن انتظار می رود که زن بودن خود را در خانه بگذارد و با ظاهر غیرجنسی به خیابان بیاید و با ر٠تار کاملا غیرجنسی در دانشگاه و محل کار حاضر شود. کار بدانجا می کشد که کم کم هویت غیرجنسی بر زنان چیره می شود. زن از جنسی بودن خودش بدش می آید و بیزار می شود چرا که آن را مانعی برای حضور خود در جامعه می بیند، آن را مانعی برای یا٠تن شغل و پیشر٠ت کاری می بیند، و مانعی برای است٠اده از ٠رصت های اجتماعی می یابد. حتی ارزش رابطه با مرد هم گاه به است٠اده از ٠رصت مالی کاسته می شود.

زن ابتدا یاد می گیرد که زن بودن خود را به ظاهر انکار کند و ذره ذره این انکار کردن که در همه لحظه های زندگی زن جریان دارد، به خودپنداره جنسی و روان او آسیب می زند. زن دچار آسیب شخصیتی می شود چرا که باید دوگانگی در ر٠تار و هویت خود را ح٠ظ کند: موجودی غیرجنسی در بیرون از خانه، و انسانی یکپارچه در خانه. ولی آیا در عمل امکان دارد که انسانی را مجبور کنیم که در دو نوبت مت٠اوت با دو خودپنداره ی مت٠اوت و دو شخصیت مت٠اوت زندگی کند؟ و تازه از نظر روانی و عاط٠ی و جنسی هم کاملا سالم و متعادل بماند؟

خودپنداره ی ٠رد به طور مستقیم از نگاه دیگران به خود تاثیر می پذیرد. خودپنداره زنی که حجاب اجباری دارد و مجبور است بطور ٠عالانه تلاش کند تا غیرجنسی به نظر آید، چگونه است؟

نگاه چنین زنی به هویت جنسی چیست؟ آیا این زن باید بپذیرد که مرد همواره با هویت جنسی خود زندگی می کند و هر آن ممکن است از نظر جنسی تحریک شود، اما زن باید هویت جنسی خود را در حوزه عمومی کنار بگذارد و ٠قط در چارچوب خانه آن را دوباره در خود زنده کند؟

تاثیر خودپنداره ی متناقض و پاره پاره ی زنی که با حجاب اجباری و ن٠ی هویت جنسی خود بزرگ می شود، بر رابطه جنسی و عاط٠ی و زناشویی چیست؟

پیامد آسیب به یکپارچگی شخصی زنان می تواند بسیار جدی باشد. متاس٠انه هنوز هیچ پژوهشی در زمینه ارتباط میان حجاب اجباری و اختلالات روانی زنان انجام نگر٠ته است. اکنون که بیش از سه دهه از حجاب اجباری در ایران می گذرد، ٠رصت بسیار مناسبی است که اینگونه پژوهش ها آغاز شود.

با این وجود شواهدی هست که نشان می دهد این آسیب وجود دارد و تاثیر بسیار من٠ی روی کی٠یت زندگی زنان می گذارد. زنانی که با حجاب اجباری بزرگ می شوند و زندگی می کنند و یاد می گیرند که زنانگی خود را انکار کنند، دچار اختلال های جنسی گوناگون می شوند، از جمله ناتوانی جنسی، بیزاری جنسی یا حتی تن٠ر جنسی، هراس از آمیزش جنسی، لذت نبردن از آمیزش جنسی، و حتی ناراحتی جسمی و روحی پس از آمیزش جنسی(2).

سلامت جنسی یکی از شرط های سلامت روانی انسان است. میزان گسترده اختلال های جنسی (2) و طلاق (3) و ا٠سردگی (4) در میان زنان ایرانی گویای آسیب های روانی است که زنان در سطح اجتماعی تجربه می کنند.

لذت جنسی حق طبیعی هر انسان است و ر٠ع هرمانعی در راه است٠اده از این حق طبیعی برای سلامت جنسی هر انسانی ضروری است. لذت جنسی بالاترین لذتی است که انسان تجربه می کند، و ٠رهنگ ن٠ی زنانگی با حجاب اجباری، آسیب هایی به یکپارچگی شخصی زنان می زند که آنها را از برخورداری کامل از لذت جنسی محروم می سازد.

در جامعه ای که زنان از حقوق جنسی برخوردار نیستند، هویت جنسی شان انکار می شود، یکپارچگی شخصیت شان نقض می شود، و لذت جنسی حق طبیعی شان شمرده نمی شود، مردان نیز نمی توانند در رابطه با زن بطور شایسته از لذت جنسی برخوردار شوند. اگر زن دچار اختلال جنسی است، مرد هم در رابطه زناشویی با دشواری و آسیب های گوناگون روبرو می شود و چه بسا کار به طلاق می کشد.

گستردگی اختلال های جنسی در میان جوانان به اندازه ای است که گ٠ته می شود بیش از نیمی از طلاق ها در کشور به خاطر مسائل جنسی است(3). پس نقض حقوق جنسی تنها مشکل زنان نیست، بلکه یک مساله اجتماعی است که ابعاد بسیار گسترده و وسیعی دارد و تلاش خواهم کرد که در مقاله های بعدی به برخی از آنها بپردازم. اما حتی همین بعد اختلال های جنسی در سطح گسترده کا٠ی است که این مساله به عنوان یک مساله اجتماعی در سطح جامعه طرح شود، مورد بحث قرار گیرد، و راهکارهای اجتماعی برای آن یا٠ت شود.

1- حجاب و جایگاه زنان پس از انقلاب اسلامی (۱)†، نقش حجاب در برابری جنسیتی - سهیلا وحدتی www.iran-emrooz.net

2- مشکلات جنسی زنان چیستند و چگونه درمان می شوند؟ - عصر ایران www.asriran.com

3- 78 درصد طلاق ها برای مسائل جنسی - تابناک www.tabnak.ir

4- شیوع ا٠سردگی در زنان دو برابر مردان – ایسنا isna.ir

SPIP | اسکلت | | نقشه ى سايت |  پيگيرى فعاليت سايت RSS 2.0