رادیو زمانه: در Ù…Øله‌ی برنوسی در کازابلانکای مراکش، چند جوان در Øال پرسه‌زدن هستند. خیابان‌های Ù…Øله پر از گرد Ùˆ خا‌ک Ùˆ نمای خانه‌ها نیز کثی٠و ٠رسوده‌اند. جوانانی نیز سوار بر موتورسیکلت در Øال پیمودن عرض Ùˆ طول Ù…Øله‌اند. بیکاری در Ù…Øله‌ی برنوسی به Û²Û° درصد می‌رسد Ú©Ù‡ بیش از همه شامل جوانان می‌شود.
اعضای انجمن «انتقله» Ú©Ù‡ در اتاقکی در Ù…Øله برنوسی گرد هم آمده‌اند نیز، اغلب بیکارند. زنان Ùˆ مردان جوان این انجمن سنی بین ۱۵تا Û³Û° سال دارند. موضوع بØØ« جلسه‌ی آن‌ها کارگاه آموزشی‌ییست Ú©Ù‡ قرار است ه٠ته‌ی آینده برای ادامه‌ی آموزش اهالی Ù…Øله برگزار کنند.
در واقع، Û´Û° عضو انجمن انتلقه، بر خلا٠جوانان هم‌سن Ùˆ سالشان، تمایلی به ولگردی در خیابان‌های Ù…Øله ندارند، بلکه با است٠اده از وقت خود برای هد٠ی تلاش می‌کنند Ú©Ù‡ از نظرشان بسیار مهم است.
هودا سهیل، دبیر انجمن، در ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø§ÛŒÙ† هد٠می‌گوید: «زن، هنوز هم در جامعه‌ی مراکش تØقیر می‌شود. انجمن ما برای مبارزه با این تØقیرها Ø´Ú©Ù„ گر٠ته است. این بسیار مهم است Ú©Ù‡ نسل جوان قانون جدید خانواده را بشناسد، تا در این جامعه تØولی صورت گیرد.»
پست‌های کلیدی انجمن به طور مساوی میان زنان و مردان تقسیم شده‌اند. به عبارت دیگر، برابری جنسیتی از همان ساختار انجمن شروع می‌شود. هودا سهیل، همراه با سایر اعضای انجمن می‌کوشند مردم کوچه و بازار را با متن و مضمون «مدونه»، قانون جدید خانواده، آشنا کنند تا برای اجرای عملی آن نیروی اجتماعی وسیع‌تری بسیج شود.
آن‌ها در روزهای آخر ه٠ته با پخش برگه‌های آموزشی و تبلیغی، و با ترتیب‌دادن کنسرت‌ها و سخنرانی‌های کوچک، در تماس نزدیکتری با مردم قرار می‌گیرند و می‌توانند آن‌ها را در جریان جنبه‌های مختل٠قانون یادشده قرار ‌دهند.
بهره‌مندی زنان از ØÙ‚ طلاق، تقسیم عادلانه‌ی اموال Ùˆ دارایی‌ها میان زن Ùˆ شوهر، Ù…Øدودیت ØÙ‚ چندهمسری برای مردان Ùˆ ممنوعیت ازدواج‌های اجباری از جمله مول٠ه‌های قانون جدید خانواده در مراکش هستند.
مانعی به نام سنت‌های سخت‌جان
ولی Ûµ سال پس از اجرای این قانون در مراکش، سنت‌های دیرینه Ùˆ جان‌سخت هم‌چنان به Øیات خود ادامه می‌دهند. خانم نادیا Øسین از ٠عالان Øقوق زنان Ùˆ از پشتیبانان انجمن انتقله در این باره می‌گوید: «در روستاها ٠قر Ùˆ خشکسالی Øاکم است. یک زن جوان روستایی برای ادامه زندگی، سه گزینه دارد: روسپی‌گری، خدمت‌کاری در خانه‌های ا٠رادی Ú©Ù‡ دستشان به دهانشان می‌رسد؛ Ùˆ ازدواج. زنان روستایی معمولاً شانسی برای آموزش Ùˆ سوادآموزی ندارند. آن‌ها به Øقوق خودشان واق٠نیستند. این شرایط باید تغییر کند.»
لطی٠ه جببدی، ٠مینیست مراکشی نیز بر این نظر است Ú©Ù‡ Øقوق جدید هنوز به ذهن Ùˆ آگاهی مردم راه نیا٠ته است. جببدی از جمله زنانی است Ú©Ù‡ از دهه‌ی هشتاد قرن گذشته برای Øقوق زنان مراکش مبارزه می‌کنند.
او می‌گوید: «ت٠سیر Ùˆ تعبیر‌های غلط از اسلام باعث آن شده‌اند Ú©Ù‡ مردم ٠کر کنند Øقوق زنان چیز بدی است. تندروهای اسلامی نیز با تبلیغات خود، به این توهم دامن می‌زنند. ولی تلاش ما این است Ú©Ù‡ مردم را متقاعد کنیم Ú©Ù‡ Ú©Ù‡ اسلام Ùˆ Øقوق زن در تناقض با یکدیگر نیستند. برای مثال، ت٠کیک عادلانه‌ی دارایی‌های خانواده میان زن Ùˆ مرد، ناقض اسلام نیست. چنین ت٠کیکی، نه ایجابی Ùˆ نه سلبی، اصولاَ در قرآن نیامده است.»
میراث شاه پدر برای پسر
مشکل اینجاست Ú©Ù‡ ملک Øسن دوم، پدر پادشاه کنونی، در طول چندین دهه‌ Øکومت خویش، همراه با رهبران سیاسی Ùˆ مذهبی مراکش ساختار پدرسالاری را به وجود آورد Ú©Ù‡ در آن جایی برای ٠کر Ùˆ خواسته‌ی زن وجود ندارد Ùˆ Øقوق زنان صر٠اً به تولید مثل Ùˆ آشپزی Ù…Øدود شده است. برای توجیه چنین ساختاری هم، پیوسته به دین Ùˆ مذهب تمسک جسته‌اند.
سازمان‌های زنان مراکش از سال‌های دهه هشتاد با پشتيبانی جامعه مدنی اين کشور برای تØقق Øقوق زنان تلاش Ùˆ ٠عاليت می‌کردند، بی آنکه تو٠يقی در اين زمنيه به دست آورند. تنها سال ١٩٩٨ Ú©Ù‡ انتخابات نسبتا آزادتر پارلمانی اپوزيسيون دمکرات را به قدرت رساند، گوش شنواتری هم برای خواست زنان در مورد تغيير در قانون خانواده پيدا شد. سال Ù¢Ù Ù Ù¢ با تعيين سهميه ١٠درصدی کرسی‌های پارلمان برای زنان موقعيت جنبش زنان مراکش تØکيم بيشتری پيدا کرد.
در Ù¾ÛŒ همين تØول بود Ú©Ù‡ خانم نزهت سقالی هم Ú©Ù‡ ٣٠سال خود را نامزد ورود به پارلمان می‌کرد سرانجام در مقام نماينده مردم وارد مجلس شد. اعمال اين «تبعيض مثبت» به سود زنان از جمله به خاطر تلاش زنان در داخل کشور Ùˆ پيشروی جنبش زنان در Ø³Ø·Ø Ø¨ÙŠÙ† المللی Ùˆ تØقق شمار قابل اعتنايی از خواست‌های اين جنبش در کشورهای مختل٠بود.
به گ٠ته نزهت سقالی «همين شرايط داخلی Ùˆ بين المللی ٠شاری اخلاقی Ùˆ سياسی را متوجه اØزاب سياسی کشور کرده بود. برای آن‌ها ديگر مايه ننگ شده بود Ú©Ù‡ کشور ما جزء عقب مانده‌ترين‌ها در عرصه مسائل زنان باشد Ùˆ همين مجبورشان کرد Ú©Ù‡ به ظاهر هم Ú©Ù‡ شده ژست Ùˆ مواضعی مدرن اتخاذ کنند.»
Ùˆ به اين ترتيب بود Ú©Ù‡ دومين مول٠ه لازم برای تغيير Ùˆ تØولات به سود زنان پديد آمد. تنها مانده بود مول٠ه سوم، يعنی جلب موا٠قت Ùˆ همراهی رهبران مذهبی. در اين زمينه شگرد پادشاه ØŒ Ù…Øمد ششم موثر واقع شد.
او با استقبال از خواست جنبش زنان برای تغيير قانون خانواده، خود راساً قانون Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´Ø¯Ù‡ را به پارلمان ارائه کرد Ú©Ù‡ به ات٠اق آراء به تصويب رسيد، يعنی نمايندگان اسلامگرا هم به آن رای دادند.
خانم سقالی در اين زمينه می‌گويد: «شاه در کشور ما بالاترين مرجع مذهبی هم هست Ùˆ اين امر در قانون اساسی هم ØªØµØ±ÙŠØ Ø´Ø¯Ù‡ است. در واقع او در مقام «اميرالمومنين» پروژه ر٠رم در مورد Øقوق زنان را به جريان انداخت Ùˆ اØزاب اسلامگرا هم Ú©Ù‡ ملتزم به قانون اساسی هستند نتوانستند با اقدام او از در مخال٠ت درآيند.»
به اين ترتيب، تلاش Ùˆ ٠عاليت چندين ساله زنان، ت٠وق ÙŠÚ© ترکيب سياسی جديد در دستگاه رهبری کشور Ùˆ ÙŠÚ© شگرد کارآمد سبب شد Ú©Ù‡ راه تØول در قوانين به سود زنان مراکش گشوده شود.
با این همه، اجرای قانون در عمل به سادگی پیش نر٠ته است Ùˆ نیروی قوی‌یی‌ از رهبران مذهبی Ùˆ نیروهایی سیاسی اسلام‌گرای صاØب ن٠وذ در پارلمان Ùˆ یا بیرون از آن، در برابر اعمال قانون یادشده مقاومت می‌کنند.
نگرانی عمده‌ی آن‌ها این است Ú©Ù‡ تقویت Øقوق زنان قدرتشان را به خطر بیاندازد. این نیروها در دولت شریک نیستند، ولی از طریق رابطه‌ی تنگاتنگی Ú©Ù‡ با قشر ٠وقانی جامعه‌ی مراکش دارند، به اعمال ن٠وذ Ùˆ پیشبرد اهدا٠و مقاصد خود مشغولند.
با توجه به مقاومت‌های یادشده، اجرای قانون جدید خانواده کار چندان آسانی نیست. به ویژه بی‌Øقوقی کماکان در مورد کسانی هنوز هم به طور کامل رایج است Ú©Ù‡ بنا به آموزه‌های مذهبی گناهگار به شمار می‌آیند Ùˆ قانون جدید خانواده هم Øمایتی از آن‌ها نمی‌کند. برای مثال، سما خوربیجا. او با نگاهی آش٠ته در آستانه‌ی در کودکستان انجمن انصا٠ایستاده است Ùˆ به پسر یک ساله‌ی خود، نوØØŒ نگاه می‌کند Ú©Ù‡ سرگرم بازی است. سما Øالا از رشد بچه‌اش خشنود Ùˆ خندان است، ولی زمان به دنیا‌آوردن او وضعیت به Ú©Ù„ÛŒ متقاوت بود، زیرا Ù†ÙˆØ Øاصل رابطه‌ای غیررسمی Ùˆ غیرشرعی است.
رابطه‌ی جنسی قبل از ازدواج همچنان در مراکش Øرام است. Ú©Ù… نیست مواردی Ú©Ù‡ زنان باردارشده‌ی بدون سند ازدواج، به عنوان ٠اØشه روانه‌ی زندان شده‌اند. سما البته کارش به زندان نکشیده است، ولی خانواده‌ی او از همان زمان بارداری‌ طردش کرده‌اند.
خود او می‌گوید: «شکمم روز به روز بزرگتر می‌شد. خواهرم برای آن Ú©Ù‡ بتوانم کماکان پیش او زندگی کنم شرط گذاشت Ú©Ù‡ پس از وضع Øمل بچه را رد کنم. جواب من ولی نه بود. به همین خاطر مجبور شدم به دنبال سرپناه جدیدی باشم. خواهر من ازدواج کرده. او نمی‌توانست به شوهرش بگوید Ú©Ù‡ من باردارم. سنت ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.»
سما بالاخره توانست در انجمن انصا٠سرپناهی پیدا کند. سالانه Û¸Û° زن Ú©Ù‡ سرنوشتی مشابه سما دارند به این انجمن مراجعه می‌کنند. انجمن انصا٠وظی٠ه خود را Øمایت از زنان خودسرپرست می‌داند.
این انجمن به زنان باردار سرپناه می‌دهد Ùˆ کمکشان می‌کند Ú©Ù‡ روی پای خود بایستند. از رهگذر این کمک‌ها سما در Øال Øاضر مشغول گذراندن یک دروه‌ی کارآموزی Øسابداری است. تلاش انجمن انصا٠این است Ú©Ù‡ زنان از طریق آموزش یک Øر٠ه، خودآگاهی خود را ا٠زایش دهند.
ولی نبیلا تبیور، دبیر انجمن، در عین Øال می‌داند Ú©Ù‡ زنان معدودی قادر می‌شوند پس از ترک انجمن، بدون مرد راه خود را در جامعه باز کنند Ùˆ زندگی مستقلی را شروع کنند. او می‌گوید: «Øتی زمانی Ú©Ù‡ این زنان کاری پیدا می‌کنند Ùˆ به Ù„Øاظ مالی هم صاØب استقلال می‌شوند، باز هم نگاه دیگران برایشان آزاردهنده وغیرقابل تØمل است. از این رو، خواست اصلی آن‌ها این می‌شود Ú©Ù‡ هر Ú†Ù‡ سریع‌تر در موقعیت یک زن شوهردار قرار گیرند. Ú†Ù‡ به‌خاطر نگاه Ùˆ طعنه‌های همسایگان Ùˆ Ú†Ù‡ به ویژه، برای مقبول‌شدن دوباره در نزد خانواده. به همین خاطر، مجدداً به دنبال یا٠تن مرد می‌روند Ú©Ù‡ معمولاً نتیجه‌ی ناخوشایند آن بچه‌ی دیگری است بدون ازدواج. Ùˆ در این Øالت دیگر کار تا Øد زیادی از کار گذشته است Ùˆ اغلب این زنان به روسپی‌گری کشیده می‌شوند.»
پیشر٠ت‌ هم وجود داشته است
با این‌همه در به رسمیت‌شناختن Øقوق زنان در مراکش، پیشر٠ت‌هایی هم در Ûµ سال گذشته به دست آمده است. برای مثال، بنا به آمار قوه‌ی قضاییه‌، ازدواج مردان همسردار با زن دوم یا سوم، در سال گذشته نسبت به Û· سال پیش به گونه‌ای Ù…Øسوس کاهش یا٠ته است.
سال ۲۰۰۷، ۸۶۰ مرد با زن دوم ازدوج کرده‌اند. این رقم در سال ۲۰۰۰، نزدیک به ۱۸۰۰ مورد بوده است. از زمان اجرای قانون جدید خانواده، برای ازدواج هر مرد با زن دوم، اجازه‌ی دادگاه الزامی است. این اجازه مشروط به موا٠قت زن اول است.
سما اخیراً امیدواری بیشتری پیدا کرده، زیرا پدر Ù†ÙˆØ Ù‚ÙˆÙ„ داده Ú©Ù‡ او را رسماً به ٠رزندی بپذیرد Ùˆ با سما هم ازدواج کند. تنها پس از این ازدواج است Ú©Ù‡ سما امکان خواهد داشت دوباره نزد خانواده‌ی خود پذیر٠ته شود. چنین ات٠اقی بزرگترین آرزوی سماست، زیرا او بنا به تجربه‌ی شخصی می‌داند Ú©Ù‡ جامعه‌ی مراکش تا Ú†Ù‡ Øد برخوردی سخت Ùˆ آزاردهنده با او دارد: «برای بچه‌ی من هم آسان نخواهد بود. وقتی Ú©Ù‡ او بزرگ شود متوجه خواهد شد Ú©Ù‡ چگونه به دنیا آمده Ùˆ من به خاطر او از خانواده‌ام طرد شده‌ام. برادر من نمی‌خواست اصلاً بداند Ú©Ù‡ بچه‌ام دختر است یا پسر. او به من گ٠ت Ú©Ù‡ دیگر نمی‌خواهد هرگز رویم را ببیند. Øالا یک سالی می‌شود Ú©Ù‡ خانواده‌ام را ندیده‌ام. واقعاً روزهای سخت ودشواری داشته‌ام.»