خانم هایده درآگاهی ممنون از اینکه در این مصاØبه شرکت کردید. شما سالهاست در جنبش زنان ٠عال Ù…ÛŒ باشید Ùˆ در جریان بØØ« Øجاب هم هستید. Ù…ÛŒ دانید Ú©Ù‡ برخی با استناد به آزادی پوشش معتقدند Ú©Ù‡ Øجاب ٠قط نوعی پوشش است، Ùˆ نمی توان زنان Ùˆ کودکان را در انتخاب پوشش Ù…Øدود کرد، شما Ú†Ù‡ ٠کر Ù…ÛŒ کنید؟
- از دید من Øجاب ØŒ همانطور Ú©Ù‡ مدا٠عان منع آن Ù…ÛŒ گویند نوعی پوشش است اما معنا Ùˆ ت٠سیری ٠راتر Ùˆ مستقل از م٠هوم خنثای پوشاک برای Ø٠ظ بدن از سرما یا گرما، آراستگی یا زیبایی Ùˆ ت٠نن دارد. Øجاب پوششی است Ú©Ù‡ بدن زن را باید بپوشاند Ùˆ انعکاس مادی Ùˆ مرئی جهان بینی است Ú©Ù‡ کلاَ موجودیت Ùˆ هویت زن را نه ٠قط شیء جنسی، بلکه یک کالا ÛŒ جنسی Ù…ÛŒ داند Ú©Ù‡ نه تنها است٠اده از آن، بلکه Øتا دیدنش تمتع است وباید در انØصار کسانی باشد Ú©Ù‡ به ØÚ©Ù… سنت Ùˆ مذهب مالک این کالا هستند؛ یعنی پدر، شوهر، برادر، پسر، خانواده Ùˆ مجموعه ÛŒ انسانی collective)) اعم از زن یا مرد. Øجاب در تعری٠سنتی اش هم سمبل Ùˆ هم ابزار یکی از Øادترین انواع مردسالاری است. کنترل، تØقیر، Ùˆ تنزل انسان مونث (کودک یا بزرگسال) به شیء قابل تملک، جزء ذات Ùˆ تعری٠Øجاب است. این نقش سنتی Øجاب است Ú©Ù‡ در Øال Øاضر در بسیاری از بخش های مسلمان نشین جهان Ùˆ در بین اقلیتهای مسلمان کشورهایی Ú©Ù‡ مذهب اکثریت اسلام نیست، غالب است Ùˆ تا قبل از ظهور اسلامیسم به عنوان یک پدیده ÛŒ سیاسی توتالیتر(Ú†Ù‡ در قدرت مثل ایران Ùˆ ا٠غانستان طالبان ÙˆÚ†Ù‡ بین جریانات اسلامی تشنه ÛŒ قدرت) وجود داشته Ùˆ دارد.
پس شما با این تعری٠ی Ú©Ù‡ از Øجاب دادید به اینکه ٠لس٠ه ÛŒ Øجاب به قبل از ادیان تکی خدایی بر Ù…ÛŒ گردد اعتقاد دارید.
شاید، ولی آنچه الآن برای ما مهم است این است که، همان طور Ú©Ù‡ گ٠تم رواج تجدد در سنن بخش هایی از جهان Ùˆ ورود زن ها به بازار کارمزدی ایده ÛŒ کالا بودن زن Ùˆ به تبع آن نقش Øجاب را، درسنن این جوامع تغییر داده Ùˆ تعدیل کرده. سر٠زنی Ú©Ù‡ استقلال اقتصادی دارد نمی توان به راØتی سابق معامله کرد. وقتی از آزادی پوشش صØبت Ù…ÛŒ شود اشاره به این پدیده ٠رهنگی از جنبۀ Øقوقی است. در این Ø³Ø·Ø Ø§Ø² کاربرد Øجاب Ù…ÛŒ توان به مبارزه ÛŒ ٠رهنگی، یعنی آگاهگری در Ø³Ø·Ø Ø§Ø¬ØªÙ…Ø§Ø¹ÛŒ در مورد معنا Ùˆ عوارض Øجاب دست زد.
شما به کارمداوم روشنگری در مورد Øجاب معتقد هستید؟
بله، قطعا، ولی این مبارزه طبعا در شرایطی معنی دارد Ú©Ù‡ ØÙ‚ انتخاب وجود داشته باشد Ùˆ Øقوق برابر شهروندی زنان Ùˆ Øقوق کودک تثبیت شده باشد، مانند کار ٠رهنگی در کشورهایی Ú©Ù‡ به این Øقوق قائلند در بین اقلیت مسلمانان دراین کشورها نوع کار در جامعه ÛŒ دموکراتیکی Ú©Ù‡ امیدواریم بر ویرانه های جمهوری اسلامی بنا شود، در صورتیکه هنوز هم Øجاب در آن نقش چشمگیر داشته باشد برای پاک کردن تاثیرات مخرب چندین دهه شستشوی مغزی جا دارد، اما آنچه در واژگان سیاسی رایج اسلام سیاسی نام گر٠ته ب٠عد ضد انسانی جدیدی به نقش سنتی Øجاب اضا٠ه کرده Ùˆ از این پدیدۀ ٠رهنگی ابزار سیاسی جدید ساخته است.
نقش پدر- مرد سالاری Ùˆ قدرت های Øاکم را در مورد Øجاب چگونه ارزیابی Ù…ÛŒ کنید؟
هانا آرنت(Hanna Arendt) ٠یلسو٠آلمانی- امریکایی یهودی تبار Ú©Ù‡ در 1975 در گذشت در کتاب بسیار معرو٠ش به نام توتالیتاریسم نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ چطور سیستم های توتالیتر پایه های قدرت خود را بر عناصر من٠ی Ù ÛŒ الØال موجود در ٠رهنگ جامعه Ù…ÛŒ گذارند. سیاست ضد یهود Ùˆ ضد روما(Roma) در آلمان نازی به یهودی ستیزی Ùˆ روما ستیزی ریشه دار در اروپا تکیه کرد Ùˆ با امتیاز دادن به "آریایی" های اروپا به عنوان نژاد برتر همدستی Ùˆ همکاری Ùˆ سکوت آن ها را به دست آورد تا بتواند بخش عظیمی از مردم اروپا را اول از Øقوق شهروندی Ù…Øروم کند Ùˆ بعد به ارودوگاههای مرگ ب٠رستد. البته به موجب ایدئولوژی نازیسم بخشی از مردم جهان، عمدتا اسلاوها ÛŒ اروپای شرقی، قرار بود زنده Ù†Ú¯Ù‡ داشته شوند اما از امتیازات اولیه شهروندی Ù…Øروم باشند تا بتوانند به عنوان برده های نژاد برتر به آنها خدمت کنند. همین مکانیسم در مورد توتالیتاریسم اسلام سیاسی Ú©Ù‡ زنان را از Øقوق اجتماعی برابر، به عنوان موجوداتی ذاتاَ Ùˆ طبیعتاَ ٠رودست، Ù…Øروم Ù…ÛŒ کند Ùˆ با توجیهات اخلاقی مردان را بر آنها استیلا Ù…ÛŒ دهد صدق Ù…ÛŒ کند. این تصاد٠ی نیست Ú©Ù‡ خمینی به ٠اصله ÛŒ ٠قط 25 روز بعد از بازگشتتش به ایران Øجاب را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯ Ùˆ با اینکه از همان اول (تظاهرات 6 روز Ù‡ ÛŒ زنان از 17 اس٠ند 1357) از زنها تو دهنی بزرگی خورد. هیچوقت Øتا در شرایط جنگی Ú©Ù‡ موجودیت سیستم تهدید Ù…ÛŒ شد، از تلاش اش برای بردن زنها زیر Øجاب ذره ای کوتاه نیامد. سوابق ٠رهنگی جامعه، یعنی تاریخچه ÛŒ اسلامی آن Ùˆ Ú©Ø´Ù Øجاب ظالمانه ÛŒ رضا شاهی، زمینه ساز آن شد Ú©Ù‡ بتواند Øجاب را به پرچم توتالیتاریسم اسلامی تبدیل کند Ùˆ با تکیه بر قوانین شرع، با دادن قدرت بلامعارض به مردان از بخش هایی از آنها Ú©Ù‡ این Øب را قورت دادند Ùˆ با او همراه Ùˆ هم صدا شدند، متØدین ولایت ٠قیه را بسازد. برای خمینی هم همچون هیتلر استقرار آنچه "نظام" Ù…ÛŒ نامید از هر ملاØظه ÛŒ انسانی دیگر مهمتر بود Ùˆ اسلام، به ویژه اسلام شیعی، تمام توجیهات ایدئولوژیک، منجمله انی٠ورم سیاسی آن را Ú©Ù‡ Øجاب باشد در اختیارش Ù…ÛŒ گذاشت. اگر این بعد سیاسی جدید Øجاب را نبینیم نمی توانیم صر٠این همه نیرو Ùˆ هزینه، تاسیس صدها نهاد کنترل، تبلیغ، Ùˆ آموزش Ùˆ وضع قوانین جدید را Øتا (به ویژه) در مقطع بØرانی بعد از دور اخیر انتخابات ریاست جمهوری ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¨Ø¯Ù‡ÛŒÙ…. در عین Øال از این زاویه Ù…ÛŒ توان مخال٠ت بی امان Ùˆ بی وق٠ه ÛŒ زنها را با Øجاب از بدو روی کار آمدن رژیم اسلامی بهتر درک کرد. جمهوری اسلامی از Øجاب ابزاری برای تØکیم پایه های قدرتش ساخت. امتناع زنها از رعایت آن در تمام این سالها Ùˆ در Øال Øاضر جواب نه به موجودیت جمهوری اسلامی Ùˆ یکی از مهمترین وجوه مبارزه ÛŒ مردمی است.
اینکه آخوندها های ریزودرشت این روزها با دهان ک٠کرده از بالای منبرها به هذیان گویی ا٠تاده اند Ùˆ زنهای بد Øجاب را الاغ بی پالان خطاب Ù…ÛŒ کنند Ùˆ با تشبیه کردنشان به جانوران درنده Ùˆ گزنده سعی Ù…ÛŒ کنند جاهل های Ù…Øله را علیه آنها بشورانند، برای این است Ú©Ù‡ معنی سیاسی بد Øجابی را Ù…ÛŒ ٠همند Ùˆ بوی الرØمن Ú©Ù„ رژیم Ùˆ آلا٠و علو٠ی را Ú©Ù‡ در تمام این سالها به یمن Øکومت عدل علی از آن برخوردار بوده اند، شنیده اند. من هم مثل خیلی از دوستان از خواندن طنزهایی Ú©Ù‡ در برخورد به گ٠ته ÛŒ سردار رادان در مورد سیاسی بودن بد Øجابی نوشته شده لذت بردم، اما بعد از Øذ٠خزعبلات معمول، گ٠ته هایش در مورد نقش دولتهای خارجی Ùˆ اینکه زنها در خدمت آنها Ùˆ به تØریک دشمنان کشور بد Øجابند، باید بگویم Ú©Ù‡ با نظر او دراین موردموا٠قم.
اخیرا خانم خراسانی مقاله ای تØت عنوان "مانکن های اسلامی Ùˆ... " نوشته اند Ùˆ ٠عالین زن مخال٠Øجاب در خارج کشور را مورد انتقاد قرار داده اند Ùˆ اینکه دولت ها در این مورد نباید دخالت کنند
تائید من برای منع برقع در ٠رانسه هم ازهمین زاویه Ú©Ù‡ گ٠تم است. با اینکه با آقای سارکوزی، دولتش، Ùˆ سیاست هایش کوچکترین توا٠قی ندارم Ùˆ ØÙ‚ خودم Ù…ÛŒ دانم Ú©Ù‡ به نیات دولتش در مورد منع برقع هم مشکوک باشم اما تضعی٠سمبل ها Ùˆ منع انی٠ورم های اسلام سیاسی را گامی در جهت تضعی٠این هیولای کریه ماقبل تاریخی Ù…ÛŒ دانم Ùˆ از این موضع بارها با زنانی Ú©Ù‡ شاید نا خواسته Øاملین اشکال مختل٠این انی٠ورم اند در رسانه های عمومی وارد بØØ« شده ام. وقتی خانم خراسانی جراَ ت Ù…ÛŒ کند ٠عالین زن مخال٠Øجاب، در خارج کشور را، Ú©Ù‡ ات٠اقاَ خیلی از آنها مثل خود من به خاطر مخال٠ت با Øجاب در ایران ازکار اخراج شده اند( رجوع کنید به کتاب لولیتا خوانی در ایران نوشته ÛŒ همکارم در دانشگاه تهران دکتر آذر ن٠یسی) تجزیه Ùˆ تØلیل روانی کند Ùˆ بگوید انگیزه ÛŒ ما برای درست دانستن منع Øجاب اØساس تقصیر برای مخال٠ت نکردن با Øجاب در شروع انقلاب است، ٠قط کنار آمدنش را با نظرآن بخش از قدرت سیاسی در ایران Ú©Ù‡ ٠علا مغضوب است جار نمی زند، بلکه نادانی اش را از واقعیات تاریخی دوره ÛŒ زندگی خودش Ùˆ
سطØÛŒ بودن شناخت اش از واقعیت جلو چشمش را هم به نمایش Ù…ÛŒ گذارد.
Ù…ÛŒ روم سراغ سئوال بعدی در همین رابطه. برخی Øجاب کودک را یک نوع خشونت وارد به او Ù…ÛŒ بینند Ùˆ معتقدند Ú©Ù‡ در این مورد مانند دیگر قوانینی Ú©Ù‡ در کنوانسیون Øقوق کودک آورده شده است باید یک اقدام جهانی صورت گیرد Ùˆ کودکان تا 18 سال وادار به Ø٠ظ Øجاب نشوند، شما Ú†Ù‡ ٠کر Ù…ÛŒ کنید؟
بسیاری از کسانی Ú©Ù‡ با منع قانونی Øجاب برای دختر بچه ها در همین سوئد Ú©Ù‡ من زندگی Ù…ÛŒ کنم، مخال٠ند مساله ÛŒ آزادی پراتیک مذهب برای والدین را پیش Ù…ÛŒ کشند. اگر توجه داشته باشیم Ú©Ù‡ اصرار والدین بر Øجاب دختر بچه ها به خاطر بالغ شمردن آنها از 9 سالگی است، آنوقت بهتر Ù…ÛŒ توان به وجوه مختل٠مساَله Ùˆ ابعاد روانی Ùˆ ٠یزیکی این نوع خشونت Ùˆ کودک آزاری پرداخت. پشت جشن تکلی٠که جمهوری اسلامی با ظواهر کودک ٠ریب در مدارس دخترانه ÛŒ ایران باب کرده جواز هولناک است٠اده ÛŒ جنسی Ùˆ قانونی از کودکان صغیر خوابیده است. Øجاب دختر بچه ها، علاوه بر این، ابزار جداسازی جنسیتی است Ùˆ پیام غیر قابل انکاری در مورد مت٠اوت بودن Ùˆ کالای جنسی بودن به خود دختر بچه Ùˆ به پسر بچه های پیرامونش Ù…ÛŒ دهد. مطابق نص تورات Ùˆ قرآن بچه ها مایملک پدرند Ùˆ نه ٠قط تنبیه بدنی Ùˆ روØÛŒ بلکه Øتی کشتن ٠رزند به دست پدر ( به سیره ÛŒ ابراهیم جد پیامبران یهود Ùˆ اسلام ) همین امروز هم در قوانین ایران مجازات ندارد. به گمان من یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت مترقی به رسمیت شناختن Øقوق کودک Ùˆ خارج کردن کودکان از Øیطه ÛŒ مالکیت خانواده است. خانواده ٠قط به نیابت از طر٠جامعه سرپرستی کودک را دارد Ùˆ صاØب هیچ ØÙ‚ طبیعی بر کودک نیست. Øقوق Ùˆ Øدود جسم Ùˆ Ø±ÙˆØ Ú©ÙˆØ¯Ú© Ù…Øترم است Ùˆ نقض آن به هر Ø´Ú©Ù„ Ø·Ù Ù„ را ازقیمومیت خانواده خارج Ù…ÛŒ کند Ùˆ تØت سرپرستی جامعه قرار Ù…ÛŒ دهد. جا انداختن این Øقوق در ایران بعد از جمهوری اسلامی یکی از جدی ترین وظای٠٠عالین اجتماعی Ùˆ یکی از معیارهای دموکراتیک بودن جامعه آینده ÛŒ ایران است.
خانم درآگاهی یکبار دیگر از شما ممنونم که اینچنین جامع به سوالات من پاسخ دادید.
خواهش می کنم از شما