با اینکه هیچ کس ظاهرن با معامله Ùˆ قاچاق انسان موا٠قتی نشان نمی دهد، اما به قوانین مدا٠ع خرید Ùˆ ٠روش تن، رأی موا٠ق Ù…ÛŒ دهند. میزان Øامیان تجارت زنان Øتی از Øامیان برده داری نیز کمتر است، اما در مقابله با تن ٠روشی نظرات ملایم تر Ù…ÛŒ شود. برخی Øمایت از تن ٠روشی را ضروری Ù…ÛŒ دانند Ùˆ این پدیده راغیرقابل اجتناب Ùˆ بی ضرر تلقی Ù…ÛŒ کنند. راستی چرا؟
آیا تن ٠روشی واقعا آن طوری Ú©Ù‡ عده ای ادعا Ù…ÛŒ کنند، متراد٠با آزادی رابطه جنسی است؟ آیا تن ٠روشی شغلی است مانند سایر مشاغل؟ آیا معامله ÛŒ تن انسان استثمار Ùˆ بهره Ú©Ø´ÛŒ جنسی به Øساب نمی آید؟ آیا باید آن را آن طوری Ú©Ù‡ برخی Ù…ÛŒ نامند، به عنوان «قدیمی ترین Øر٠ه Ùˆ پیشه» در جامعه پذیر٠ت؟ طر٠داران تن ٠روشی معتقدند Ú©Ù‡ به قدر کا٠ی به آنان بها داده نمی شود. در واقع زنان برای کاری درآمد کسب Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ به طور عادی در جامعه از زنان مجانی Ùˆ بدون دست مزد طلب Ù…ÛŒ شود. موا٠قان تن ٠روشی Ù…ÛŒ گویند زنان به این وسیله از نظر اقتصادی Ùˆ مالی استقلال پیدا کرده Ùˆ در نتیجه Ù…ÛŒ توانند با ا٠راد مورد نظرشان رابطه جنسی دلخواه برقرار کنند، کاری Ú©Ù‡ تنها برای مردان قابل قبول است.
مخال٠ین تن ٠روشی اما، معتقدند Ú©Ù‡ چنین پدیده ای بهره Ú©Ø´ÛŒ جنسی Ù…Øسوب شده Ùˆ قدیمی ترین متد سرکوب زنان Ùˆ رواج نابرابری جنسیتی Ù…ÛŒ باشد. نشانه ÛŒ بارزی از عدم آزادی انتخاب زن در عمل رابطه جنسی. جبر ٠یزیکی Ùˆ روØÛŒ برای زن Ú©Ù‡ سوءاست٠اده مالی Ùˆ سودآوری را برای شخص دیگری امکان پذیر Ù…ÛŒ کند. این پول Ùˆ سودآوری دلال Ùˆ واسطه است Ú©Ù‡ در امر تن ٠روشی نقش اصلی را دارد Ùˆ نه رابطه آزادانه جنسی با توا٠ق طر٠ین. در نتیجه سود Ùˆ من٠عت، تن ٠روشی را تبدیل به یک تجاوز مستمر Ùˆ استثمار جنسی Ù…ÛŒ کند.
نظریه ÛŒ طر٠داری از خرید Ùˆ ٠روش تن، این پدیده را جرم زدایی کرده Ùˆ به آن به مثابه یک امر قانونی Ù…ÛŒ نگرد. قصد Ùˆ هد٠آنان برداشتن تØریم Ùˆ بایکوت از عاملین این عمل Ùˆ عادی کردن آن در جامعه Ù…ÛŒ باشد. کاری Ú©Ù‡ هم اکنون در کشورهای آلمان، هلند، نیوزلند، ایالت ویکتوریا در استرالیا Ùˆ ده ایالت در آمریکا انجام Ù…ÛŒ شود.
طر٠داران مبارزه با تن ٠روشی Ùˆ آنان Ú©Ù‡ این عمل را یک بهره Ú©Ø´ÛŒ Ùˆ استثمار جنسی Ù…ÛŒ دانند، برای از میان برداشتن تجارت خرید Ùˆ ٠روش تن تلاش Ù…ÛŒ کنند. درباره این Ú©Ù‡ چگونه Ù…ÛŒ توان به این هد٠نائل شد، بØØ« ٠راوان است. دروهله ÛŒ اول باید روشن شود Ú©Ù‡ زن در رابطه با ٠روش تن خود، قابل مجازات نیست، بلکه باید او را با اقدامات ٠وری Ùˆ ضروری مورد Øمایت قرار داد. اما خریدار تن Ùˆ یا دلالی Ú©Ù‡ زن را وسیله سودآوری خود قرار داده، شامل تعقیب قانونی Ùˆ مجازات خواهد شد. کشورهای سوئد، ایسلند، نروژ Ùˆ به تازگی انگلستان در رأس این شیوه برخورد با تن ٠روشی قرار دارند.
نکته قابل ملاØظه این است Ú©Ù‡ زنان تن ٠روش معمولا ٠قیر Ùˆ بی چیز هستند. واقعیتی غیرقابل انکار. جبر اقتصادی Ùˆ ضرورت مالی زنان است Ú©Ù‡ آنان را به چنین کاری وادار Ù…ÛŒ کند. اما ٠اکت این است Ú©Ù‡ هیچ زنی نتوانسته از این طریق بر ٠قر خود غلبه کند.
تØقیقاتی در کانادا ثابت Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ مرگ Ùˆ میر در زنان تن ٠روش 40 برابر بیشتر از سایر زنان است. در مجموع زنان تن ٠روش به Ù„Øاظ ٠رهنگی Ùˆ اقتصادی در پایین ترین قشر جامعه قرار دارند. در ونکوور میزان زنان تن ٠روشی Ú©Ù‡ سرخ پوست هستند، به نسبت سایر زنان بسیار بالا است. یا در هندوستان، با وجودی Ú©Ù‡ سیستم کاست غیرقانونی شده است، کاست تن ٠روشان هم چنان به ٠عالیت خود ادامه Ù…ÛŒ دهد. تمام این ٠اکتورها نشان Ù…ÛŒ دهند Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ اقشاری تØت بهره Ú©Ø´ÛŒ جنسی قرار Ù…ÛŒ گیرند Ùˆ روشن است Ú©Ù‡ هیچ کس داوطلبانه Ùˆ بدون جبر چنین زندگی ای را انتخاب نمی کند.
نکته دیگری Ú©Ù‡ غیرقابل انکار است، این است Ú©Ù‡ تن ٠روشی از سنین بسیار پایین Ùˆ جوانی آغاز Ù…ÛŒ شود. نگاهی به سنین دختران در کاست تن ٠روشان در هندوستان نشان Ù…ÛŒ دهد، Ú©Ù‡ تن ٠روشی ت٠اوت چندانی با تجاوز جنسی به کودکان ندارد. یک مشاهده عینی در کالکوتا، دختر 13 ساله ای را نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ در خیابان معرو٠شهر با نور قرمز بر سر Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ای به انتظار مشتری ایستاده است Ùˆ در امتداد کوچه، دختر بچه ای Ú©Ù‡ به زØمت سنش به شش سال Ù…ÛŒ رسید، با پاهای از هم باز شده، عضو جنسی خود را نشان Ù…ÛŒ داد. آیا این دختر بچه امکان Ùˆ آزادی انتخاب دارد؟
اگر طر٠داران تن ٠روشی تعری٠ی از آن ارائه نمی دهند، بیایید تعری٠ی از سکس Ùˆ رابطه جنسی ارائه دهیم Ùˆ این دو پدیده را با هم مقایسه کنیم. درواقع یک رابطه جنسی Ù…ÛŒ بایست دواطلبانه Ùˆ بنا به تمایل طر٠ین انجام گیرد. طر٠داران تن ٠روشی معتقدند چنین عملی نیز داوطلبانه Ùˆ بنا به تمایل طر٠ین انجام Ù…ÛŒ گیرد. اما سئوال این جاست، اگر چنین است چرا برای یک رابطه جنسی دواطلبانه مزد پرداخت Ù…ÛŒ شود. البته اگر این رابطه به علت بقای زندگی یک طر٠انجام Ù…ÛŒ گیرد، در نتیجه باید از جبر صØبت کرد Ùˆ نه از اختیار Ùˆ نه از انتخاب.
تن ٠روشی در نامیبیا طور دیگری تعری٠می شود. یک رابطه جنسی Ú©Ù‡ به آن نه با رابطه متقابل جنسی، بلکه با یک ٠اکتور دیگر Ú©Ù‡ همانا پول است، پاداش داده Ù…ÛŒ شود. در همین جا باید گ٠ت، Øتی همین پول Ùˆ مزد نیز غالبا به دست زن نمی رسد، بلکه به جیب مرد دیگری Ú©Ù‡ واسطه Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود، Ù…ÛŒ رود.
یکی دیگر از تناقض های استدلال طر٠داران تن ٠روشی این است Ú©Ù‡ از یک طر٠می گویند، لازم است تن ٠روشی در مکان معینی باشد تا کنترل بر آن امکان پذیر گردد Ùˆ از طر٠دیگر معتقدند، اگر تن ٠روشی ممنوع باشد، این کار پشت درهای بسته صورت Ù…ÛŒ گیرد Ùˆ خطرناک تر Ù…ÛŒ شود. اما در واقعیت کنترل این پدیده Øتی در مکان های تعیین شده نیز توهمی بیش نیست. بررسی وضعیت این خانه ها نشان داده است Ú©Ù‡ این اماکن در عمل وسیله ای هستند در دست دلالان تا زنان را بیشتر کنترل کرده Ùˆ هیچ گاه در شرایطی Ú©Ù‡ زنی به Ú©Ù…Ú© نیاز داشته، اقدامات لازم انجام نشده است. در Øالیکه نظریه طر٠داران تن ٠روشی همچنان Ù…ÛŒ گویند: «تن ٠روشان آزادانه این شغل را انتخاب کرده اند Ùˆ از آن لذت Ù…ÛŒ برند. آن ها Ù…ÛŒ توانند هر Ù„Øظه Ú©Ù‡ بخواهند، استع٠ا دهند Ùˆ هرگز آزار Ùˆ اذیت نمی شوند، Øداقل زیاده از Øد نمی شوند Ùˆ بهتر است آن هایی Ú©Ù‡ تن ٠روشی را ٠اجعه Ù…ÛŒ دانند، خود آن را آزمایش کنند»!
تن ٠روشی در خیابان ها یا در ٠اØشه خانه ها ت٠اوتی نمی کند. بنا به تØقیقات، میزان زنان تن ٠روشی Ú©Ù‡ به عوارض تکان روØÛŒ- روانی Ùˆ شوک های ناشی از این کار دچار Ù…ÛŒ شوند، همان قدر بالاست Ú©Ù‡ قربانیان جنگی، تجاوز Ùˆ شکنجه دچار آن هستند. این زنان در طول زمان از خود بیگانه شده Ùˆ خود را از Ø±ÙˆØ Ùˆ جسم خود جدا Ù…ÛŒ کنند. معمولا زنان تن ٠روش به مواد مخدر معتاد شده Ùˆ یا خارج از اندازه الکل Ù…ÛŒ نوشند تا بتوانند وضعیت Ùˆ موقعیت خود را تØمل Ùˆ یا ٠راموش کنند. بسیاری از آنان عامدانه توسط دلالان Ùˆ واسطه ها معتاد Ù…ÛŒ شوند تا اولن ٠شارهای سخت جسمی Ùˆ روØÛŒ وارده Ùˆ تجاوزی را Ú©Ù‡ به طور مداوم ات٠اق Ù…ÛŒ ا٠تد، کمتر اØساس کنند Ùˆ ثانیا به آنان وابسته شده Ùˆ نتوانند به راØتی دست از کار کشیده Ùˆ شیوه زندگی خود را تغییر دهند. این زنان معمولا نام خود را عوض کرده Ùˆ به هویت Ùˆ شخصیت دیگری دست Ù…ÛŒ یابند Ùˆ دیگر خودشان نیستند.
آیا می توان زنان را در چنین شرایطی آزاد و این نوع زندگی را آزادانه نامید؟ تجاوز روزانه، همراه با کتک و همراه با تهدید و اخاذی. آیا این زندگی می تواند دواطلبانه انتخاب شود؟ آیا می توان این کار را شغلی مانند مشاغل دیگر نامید؟ آیا وقتی شخصی تصمیم میرگیرد شغلی بیابد، می تواند داوطلب چنین زندگی ای برای خود باشد؟ اگر تن ٠روشی شغلی مانند مشاغل دیگر بود، قطعا مردان زیادی این شغل را انتخاب می کردند.
بیایید ببینیم تن ٠روشی واقعا چیست. مردی، زنی را به مرد دیگری Ù…ÛŒ ٠روشد Ùˆ از این طریق سلطه Ùˆ قدرت را بر آن زن اعمال Ù…ÛŒ کند. زن کاری را Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ مرد Ù…ÛŒ خواهد. رابطه جنسی با مرد دیگر Ú©Ù‡ مزد او را Ù…ÛŒ دهد Ùˆ این مزد به جیب مرد اول Ù…ÛŒ رود. زن در این نقش صر٠ا اطاعت Ùˆ خدمت Ù…ÛŒ کند. زن در Øالی به عمل سکس میپردازد Ú©Ù‡ Ø±ÙˆØ Ø®ÙˆØ¯ را از جسم جدا کرده Ùˆ با چشمان باز به سق٠می نگرد تا این عمل به پایان برسد. مردان به خوبی میردانند Ú©Ù‡ این زنان تنها به علت ٠قر به این کار دست زده Ùˆ هیچ گونه لذتی از آن نمی برند. آن ها Ù…ÛŒ دانند Ú©Ù‡ با این عمل در واقع ٠قر را Ù…ÛŒ خرند Ùˆ نه تمایل آزادانه را. عملی Ú©Ù‡ «جبر» Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود Ùˆ نه «توا٠ق». مرد در چنین رابطه ای Ù…ÛŒ تواند آن طور Ú©Ù‡ میرخواهد با سلطه Ùˆ قدرت، عمل سکس را انجام دهد Ùˆ به این کار نمی توان شغلی مانند سایر مشاغل نام نهاد.
طر٠داران تن ٠روشی می گویند، در امر تن ٠روشی، عمل سکس انجام می شود و مخال٠ان تن ٠روشی در واقع با سکس مخال٠ت دارند. استدلال عجیبی است. گویی می توان به کسی که مخال٠تجاوز است، اتهام مخال٠ت با سکس را زد. مدا٠عان معتقدند زنان تن ٠روش، استقلال خود را داشته و کار٠رمای خود می باشند و البته برخی نیز مدیری برای تنظیم ٠عالیت خود دارند!
موا٠قین تن ٠روشی Ù…ÛŒ گویند Ú©Ù‡ البته با تجارت انسان مخال٠ند. اما بیایید ببینیم تجارت انسان Ú†Ù‡ تعری٠ی دارد. تجارت انسان بنا به گزارش پالرمو در سال 2005ØŒ یعنی هرگونه سوءاست٠اده Ùˆ بهره Ú©Ø´ÛŒ جنسی با هد٠مالی Ùˆ سودآوری با توسل به جبر Ùˆ اضطرار، تهدید Ùˆ یا Øیله Ùˆ تقلب Ùˆ کلاه برداری. تعری٠تجارت انسان مشخصاتی دارد Ú©Ù‡ کاملا بر پدیده تن ٠روشی قابل انطباق است.
تن ٠روشی در سوئد در چهارچوب خشونت علیه زنان جای گر٠ته است. در سوئد تجارت انسان، خریداری تن Ùˆ دلالی Ùˆ واسطه گری جرم Ù…Øسوب شده Ùˆ از زنان تن ٠روش Øمایت مالی Ùˆ معنوی به عمل Ù…ÛŒ آید. به این ترتیب آمار تن ٠روشی در برخی مناطق سوئد در Øد 80 درصد پایین آمده Ùˆ سوئد دارای کمترین میزان تجارت زنان در Ø³Ø·Ø Ø§Ø±ÙˆÙ¾Ø§ Ù…ÛŒ باشد.
بسیار طبیعی است در جایی Ú©Ù‡ تن ٠روشی آزاد باشد، تجارت انسان نیز غوغا Ù…ÛŒ کند. کشورهای آلمان Ùˆ هلند در این زمینه نمونه هستند. مسلما در این کشورها دلالان بسیار راØت تر Ù…ÛŒ توانند دست به خرید Ùˆ ٠روش دختران Ùˆ زنان زده Ùˆ با وجودی Ú©Ù‡ تجارت انسان هم چنان در این کشورها ممنوع Ù…ÛŒ باشد، در ل٠ا٠ه تن ٠روشی از مجازات در امان بمانند.